Här kan du hitta information och svar på vanliga frågor, i alfabetisk ordning, som rör ditt boende hos oss. Om du inte hittar den information du söker så får du givetvis gärna kontakta oss.

Kontakt med oss.
Se fliken "KONTAKT/FELMEDDELANDE".

Andrahandsuthyrning av lägenhet
För att du skall få hyra ut i andra hand behövs tillstånd från oss. Beaktansvärda skäl krävs för att du skall få hyra ut lägenheten, t ex studier eller tidsbestämt arbete på annan ort. Vid uthyrning är det du såsom förstahandshyresgäst som ansvarar för lägenheten och att hyran betalas i tid. Vid olaga andrahandsuthyrning mister du hyresrätten. 
 
Cyklar
Det finns oftast både uppställning för cyklar utomhus och i källare, men platsen är begränsad. Vi uppmanar därför att om ni har cyklar som av någon anledning inte kommer att användas mer, skall dessa cyklar transporteras bort.

El-abonnemang, telefon, adressändring
I god tid innan du flyttar in så är det viktigt att du tecknar ett el-abonnemang, begär flyttning av telefon och anmäler adressändring. Om du skulle glömma bort något av detta så kommer du inte att ha tillgång till el, telefon eller post, den dagen du ska flytta in.

Felanmälan:
Även om vår ambition är att skapa trivsel och trygghet för våra hyresgäster, kan vi inte gardera oss mot allt. Ibland händer det tyvärr att saker och ting går fel – men om Du anmäler felet så lovar vi att göra vårt bästa för att snabbt åtgärda.

Felanmälan kan göras, enligt  följande:
Fel som inte är akuta, dvs mindre allvarliga, anmäler Du direkt via hemsidan under fliken felanmälan. Vi registrerar din anmälan nästkommande arbetsdag, och återkommer inom kort med besked om åtgärder.

Under tiden 09.00 – 12.00 på telefon 070 – 305 26 78

Vid akuta fel övrig tid ring, 
1. Lennart Nylander 070 – 305 26 78, 
2. Petter Johansson 070 - 765 87 24 
3. Jan Johansson      070 - 592 06 05
O.B.S. Med akuta fel avses endast fel som kan orsaka skador på person eller fastighet/egendom. 

Hemförsäkring
Inbrott, brand eller översvämning kan drabba vem som helst. Du kan t.ex. bli ersättningsskyldig om ditt akvarium börjar läcka och vattnet skadar lägenheten eller grannens egendom. Det är mycket viktigt att du som hyresgäst har en hemförsäkring. Teckna en hemförsäkring innan du flyttar in.

Hyresinbetalning
Hyresavier för inbetalning skickas ut kvartalsvis. Hyran skall betalas, enligt kontraktet, månadsvis i förskott. Om du betalar via Internet, måste du ange hyresavinummer, numret finns längst upp på inbetalningsavin. Använd alltid rätt månadsavinummer.  Om du använder utskickade inbetalningsblanketter använd rätt avi för rätt månad!

Inomhusklimat
Tänk på att inte placera möbler eller hänga gardiner framför elementen, det försämrar värmespridningen. Tilluftventilerna ska alltid vara öppna, de får inte stängas eller täckas över, ventilationen kommer då inte att fungera som den ska.

 TV-boxar
I varje lägenhet ingår ett grundutbud av TV-kanaler via fibernätet (Telias utbud). Vid inflyttningsbesiktningen protokollförs antal boxar. Vid avflytt får man betala för den eller de saknade boxarna. 

Bredband / Fiber
Bredband via Fibernätet tillhandahålls av Telia efter överrenskommelse mellan hyresgäst och Telia.

Källare och vindsförråd
Förvara inte stöldbegärlig egendom i Ditt förråd. Tänk också på att inte förvara saker direkt på golv eller mot yttervägg i källarförrådet, egendom kan då skadas av eventuell fukt.
Inget får förvaras utanför Din källare eller vindsförråd, om så sker kan du bli betalningsskyldig för borttransport.

Montering på vägg i lägenheten?
Ja, om monteringen görs fackmannamässigt. Att borra i en vägg medför alltid risk att skada el- och vattenledningar. Montering av vägg TV. Använd hellre ett bordsstativet på din tv så slipper du skador på väggen. Du är dock alltid skyldig att återställa den dagen du flyttar ut. En vägg-tv innebär ofta stora hål som kan vara besvärliga att återställa. 

Montera tvätt-/diskmaskin i min lägenhet?
Nej, så kallade fasta el- och rörinstallationer får bara göras av fackman med behörighet. Den här regeln är till för din egen och andras säkerhet. Elfel och vattenläckage är vanliga orsaker till bränder och översvämningar. Ta därför alltid kontakt med oss om Du vill sätta in tvätt- och/eller diskmaskin i lägenheten. 

Nycklar
Nycklar till lägenheten får du av husvärden/vaktmästaren och antalet registreras på inflyttningsbesiktningsprotokollet. Vid avflytt får man betala för ett låsbyte om man inte lämnar tillbaka alla nycklarna enligt kontraktet/inflyttningsbesiktningsprotokollet. 

Något går sönder, vart vänder jag mig?
Saker som gått sönder eller slits ut som tillhör lägenheten, behöver du inte laga eller byta själv. Uppstår ett fel eller skada i din lägenhet eller i gemensamma utrymmen som till exempel tvättstugan, kontakta oss snarast, så att felet inte förvärras. Det kan gälla allt från droppande kranar till att kylskåpet stannat. 

Om något går sönder, vem betalar?
Vid onormalt slitage och vållande av skada är du enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Det är du som är ansvarig för skador i lägenheten, oavsett vem som förorsakat dem. 

Sopsortering
Ditt hushållsavfall ska sorteras i olika fraktioner, antalet fraktioner som kan sorteras är olika beroende på var du bor. Grovsopor får absolut inte placeras vid soptunnorna, grovsopor måste transporteras till någon av kommunens återvinningsstationer. När du flyttar in blir det oftast också en stor mängd kartonger och annat emballage, detta måste också transporteras till kommunens återvinningsstationer.

Tvättstugorna
Städa tvättstugan efter användandet samt rengör filter i torktumlare. Respektera alltid de tvättider som gäller. 

Uppsägning av lägenhet
Uppsägning skall alltid ske skriftligen och göras på hyreskontraktets baksida. Uppsägningstiden för lägenheter är tre månader och gäller från kommande månadsskifte och tre månader framåt. 

Utflyttning från lägenhet
Om du sagt upp din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att visa lägenheten för nya intressenter. Du måste ha flyttat ut och lämnat tillbaka nycklarna senast klockan 12.00 den dag som hyresavtalet upphör att gälla, om inget annat avtalats. Är det en lördag eller helgdag får du flytta ut första vardagen därefter. Före avflyttningen ska  besiktning ske av lägenheten. OBS att besiktningen skall ske gemensamt med av husvärden anvisad person.
Lägenheten skall vara noggrant städad och rengjord. Glöm ej balkong och förrådsutrymmen. Alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten såsom TV boxar, kablar, mm skall finnas i lägenheten. Är du osäker hör av dig. Besiktning av lägenheten skall göras när lägenheten, källare- och vindsförråd  är tömda och städade. 
Samtliga nycklar som hör till lägenheten skall vara återlämnade senast kl. 12.00 på avflyttningsdagen (eller första vardagen i månaden). Skulle du inte fullgöra någon av skyldigheterna enligt ovan tvingas vi debitera dig för motsvarande kostnader. 
Se PDF nu är det snart dags att flytta.

Renovera och inreda på egen hand i min lägenhet?
Det går bra att du på egen hand målar och tapetserar din lägenhet. Men Du måste tänka på att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Har du använt felaktigt material, utfört jobbet slarvigt eller valt extrema färger och mönster kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar ut.
Rådgör alltid med oss innan du sätter igång. 

Störande, vad gör jag om grannarna stör?
Ta alltid hänsyn till dina grannar, speciellt mellan klockan 22,00 – 06,00. Hög musik, klampljud från t.ex. hårda skor räknas som störningar. Om Du planerar att ha fest prata gärna med grannarna före.
I hyreslagen uttrycks: Det åligger hyresgästen att väl vårda lägenheten och vad som hör till denna samt vid dess nyttjande iaktta allt som fodras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. 
Vad gör man om grannarna stör? Tag i första hand kontakt med din störande granne och tala om att du blir störd.
Om grannen mot förmodan ej upphör med sitt störande, skall du kontakta oss via hemsidans ”kontakta oss”. Vi försöker då gemensam att lösa problemet. Att få klagomål är allvarligt. En störande hyresgäst riskerar att förlora rätten till sin lägenhet. Vid problem som är svåra att lösa är det viktigt att du som blivit störd antecknar av vem och vilka tidpunkter du blir störd. Om ärendet inte kan lösas genom oss, så lämnar vi det vidare till Hyresnämnden.